Dzień Bez Zakupów
Dzień Bez Zakupów (Buy Nothing Day)
W Europie przypada w ostatnią sobotę listopada, w USA zaś, znany jako „Buy Nothing Day”, obchodzony jest w piątek po Święcie Dziękczynienia.
Inicjatywa na ma celu zwrócenie uwagi świata na postępujący konsumpcjonizm, czyli nadmierne przywiązywanie wagi do dóbr materialnych.
Dzień bez Zakupów przypomina również o drastycznych różnicach w jakości życia w poszczególnych częściach świata. Około 20% ludzkości konsumuje ponad 80% produkowanych na świecie dóbr. Sama produkcja tych dóbr wiąże się nierozłącznie z wyzyskiem milionów pracowników – głównie w krajach azjatyckich.
Obchody tego dnia mają więc dość wyraźny wydźwięk antyglobalistyczny. Zamiast kolejnych wypraw do hipermarketów ludzie zachęcani są do uczestniczenia w wydarzenia kulturalnych lub do aktywnego wyrażenie sprzeciwu wobec konsumpcjonizmu w formie różnych happeningów.
Zrealizowane dotychczas pomysły to na przykład: przecinanie kart kredytowych w centrach handlowych, „spacer zombie” wokół hipermarketów czy też ustawianie się w długie kolejki do kasy z pustymi koszykami.
W Polsce pierwszy Dzień bez Zakupów obchodzony był w 2003 roku i cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza wśród młodych osób. Ważne jednak, by święto bez kupowania nie było jednorazowym wydarzeniem, ale przyczynkiem do zmiany postaw życiowych i szerszego spojrzenia na współczesny system wartości.